czwartek, 14 lutego 2013

Wizyty w świątyni dumania

Joanna (JOKUKO design)
Prawdopodobnie najsłynniejszą fontanną świata, która wywołała największe kontrowersje jest pisuar Marcela Duchampa. Dziś, 45 lat po śmierci słynnego dadaisty, sztuka, nazwijmy to ładnie „toaletowa” nadal kontynuuje poczynania prekursora, jednak w coraz bardziej wyszukanych formach, kolorach, z większą fantazją i odwagą łamania granicy, która de facto rubikon przekroczyła już wiele dziesięcioleci temu wywołując burzliwą społeczną debatę. W ten sposób ready-made, czyli przedmiot codziennego użytku, poprzez nadanie mu oryginalnej nazwy i zastosowanie w sposób niekoniecznie zgodny z instrukcją obsługi dołączoną przez producenta wpisał się w kontekst szeroko rozumianej sztuki.

źródło: histmag.org i worth1000.com

Nie o dadaizmie chciałam dziś jednak powiedzieć, ani o samym Duchampie lecz o współczesnych konceptach toaletowego artyzmu.
Jako, że dziś walentynki – pisuar, tak od  serca. Do gustu przypadnie pewnie antyfonom tego święta, którzy dosłownie  mogą je olać.





Inspiracją do napisania postu w klimacie humoru toaletowego były „Kisses! Urial”, które dziś pojawiły się na moim Facebooku za sprawą jednej z koleżanek. Całuśne pisuary kilkukrotnie wywołały falę oburzenia, protestów i bulwersowały opinię publiczną na całym świecie.

źródło:tvn24.pl
Najpierw zainstalowano je w męskich toaletach na nowojorskim lotnisku Kennedy'ego. Prędko jednak musiano je zastąpić mniej kontrowersyjną armaturą sanitarną.  Równie szybko zniknęły z toalety w jednym z holenderskich Mc Donaldów. Kolejny epizod z udziałem Kissem Urial rozegrał się na północy Niemiec w mieście Lüchow, gdzie powstało muzeum w hołdzie dla niezniszczalnych Rolling Stonesów. Tu koniec ich żywota był podobny.

Inspiracją dla projektu porcelanowych całuśnych pisuarów był jeden z najsłynniejszych symboli w muzyce rokowej – usta z wystającym językiem zaprojektowane przez Johna Pasche. Grafika poraz pierwszy pojawiła się na okładce płyty Rolling Stonesów z 1971 i szybko stała się ich logo, znakiem rozpoznawczym przez lata powielanym na odzieży, artykułach papierniczych, w designie, itd. Niemieckie feministki uznały jednak, że autorka "Kisses! Urinal",  Meike van Schijndel, posunęła się zbyt daleko. W jej projekcie pozbawione języka usta nie przypominają ust Micka Jaggera, czy po prostu ust (jak to jest w logo Stonesów), ale rozchylone usta kobiece. "Te pisuary dyskryminują kobiety" mówiły feministki. "dlaczego mężczyźni uważają, że fajnie jest siusiać do kobiecych ust, nawet jeśli są porcelanowe". * http://www.tvn24.pl/kultura-styl,8/te-pisuary-dyskryminuja-kobiety,199371.html


Choć pisuary szybko poznikały z miejsc, w których miały przełamywać schematy nudnej aranżacji wnętrz, to jednak stanowią ciekawy punkt wyjścia do zainteresowania się podobnymi projektami.


Prwdopodobnie najdroższy klozet świata został zaprojektowany przez Jemala Wright'a z Florydy. Koszt? 75 00 dolarów, ale za co? Za sedes wysadzany 50 00 ręcznie przytwierdzonymi kryształkami swarovskiego. Okazuje się, że przysłowiowe siedzenie na tronie może odbywać się w niezwykle luksusowej aurze i blasku.

źródło: oddballdaily.com



źródło: caspost.com

To podobno tylko koncepcyjny projekt Milos’a Paripovic’a inspirowany logo firmy Apple. (ale nie samo logo, choć podobieństwo uderzające) Niezależnie od tego, Ipoo toilet to prawdziwa gratka dla fanów iPodów nie tylko ze względu na kształt. Toaleta podobno jest kompatybilna ze  wszystkimi najważniejszymi urządzeniami Apple. 




źródło:oddballdaily.com

Podlewamy kwiatki panowie. Kwiatowe pisuary Clarka Sorensena to połączenie dwóch biegunów – praktycznego i estetycznego. Poniżej to, jak sam autor wypowiada się o swoich projektach.
“My current work reflects my interest in combining beauty with function as well as exploiting the discord between opposing elements in life and in art.The contradiction of taking an contradiction unsightly urinal and transforming it into a graceful flower or shell is a potent combination.Since most people think  of a urinal as being ugly or dirty, it is the perfect object to beautify." Clark Sorensen, September 2005, http://www.clarkmade.com/flush.html

W moim tłumaczeniu:
"Moja obecna praca odzwierciedla moje zainteresowanie do łączenia piękna z funkcjonalnością, jak również wykorzystanie niezgody pomiędzy przeciwstawnymi elementami w życiu i w sztuce. Sprzeczność w zastosowaniu szpecącego pisuaru i przekształcenie go w pełen wdzięku kwiat lub muszlę jest silnym połączeniem. Jako że większość ludzi myśli o pisuarze jako brzydkim i brudnym, to jest on doskonałym obiektem do upiększania." 

źródło: caspost
W kategorii humor toaletowy swoim projektem znów wykazał się Clark Sorensen. Toaleta z podtekstem politycznym, a właściwie z wykorzystaniem karykatury wizerunku polityka – byłego prezydenta Georga Busha, jest właśnie jego autorstwa. W takiej wersji Bush  za pewne zyskał większe uznanie swoich przeciwników.
 
Georgia Max Coffee – japoński producent kawy postanowił zainwestować w narciarskie toalety. Kabina do złudzenia przypomina skocznię narciarską, a korzystająca z toalety osoba może poczuć się jak skoczek na belce startowej.
źródło: caspost.com

W sklepie z armaturą sanitarną w Izmirze w Turcji można kupić toaletę w kształcie kangura i pisuar w kształcie misia.

źródło:aarp.org

źródło: crazyhorsesghost.hubpages, caspost.com, s254.beta.photobucket.com, 2.bp.blogspot.com, caspost.com, caspost.com

 

 

Dziękuję za odwiedziny :) Jeśli podobają Ci się moje teksty wyraź to w komentarzu, podziel się tekstem ze znajomymi lub zaproponuj mi współpracę. A... i często odwiedzaj Lovearti Studio :)

Pozdrawiam, Joanna (JOKUKO design)

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...