Prawdopodobnie najsłynniejszą fontanną
świata, która wywołała największe kontrowersje jest pisuar Marcela Duchampa. Dziś, 45 lat po
śmierci słynnego dadaisty, sztuka, nazwijmy to ładnie „toaletowa” nadal
kontynuuje poczynania prekursora, jednak w coraz bardziej wyszukanych formach,
kolorach, z większą fantazją i odwagą łamania granicy, która de facto rubikon
przekroczyła już wiele dziesięcioleci temu wywołując burzliwą społeczną debatę. W ten sposób ready-made, czyli przedmiot codziennego użytku,
poprzez nadanie mu oryginalnej nazwy i zastosowanie w sposób niekoniecznie
zgodny z instrukcją obsługi dołączoną przez producenta wpisał się w kontekst
szeroko rozumianej sztuki.
źródło: histmag.org i worth1000.com |
Nie o dadaizmie chciałam dziś jednak powiedzieć, ani o samym Duchampie lecz o współczesnych konceptach toaletowego artyzmu.
Jako, że dziś walentynki – pisuar, tak od serca. Do gustu
przypadnie pewnie antyfonom tego święta, którzy dosłownie mogą je olać.
Inspiracją do napisania postu w klimacie humoru toaletowego były „Kisses! Urial”, które dziś pojawiły się na moim Facebooku za sprawą jednej z koleżanek. Całuśne pisuary kilkukrotnie wywołały falę oburzenia, protestów i bulwersowały opinię publiczną na całym świecie.
źródło:tvn24.pl |
Inspiracją dla projektu porcelanowych całuśnych pisuarów był jeden z najsłynniejszych symboli w muzyce rokowej – usta z wystającym językiem zaprojektowane przez Johna Pasche. Grafika poraz pierwszy pojawiła się na okładce płyty Rolling Stonesów z 1971 i szybko stała się ich logo, znakiem rozpoznawczym przez lata powielanym na odzieży, artykułach papierniczych, w designie, itd. Niemieckie feministki uznały jednak, że autorka "Kisses! Urinal", Meike van Schijndel, posunęła się zbyt daleko. W jej projekcie pozbawione języka usta nie przypominają ust Micka Jaggera, czy po prostu ust (jak to jest w logo Stonesów), ale rozchylone usta kobiece. "Te pisuary dyskryminują kobiety" mówiły feministki. "dlaczego mężczyźni uważają, że fajnie jest siusiać do kobiecych ust, nawet jeśli są porcelanowe". * http://www.tvn24.pl/kultura-styl,8/te-pisuary-dyskryminuja-kobiety,199371.html
Choć pisuary szybko poznikały z miejsc, w których miały przełamywać schematy nudnej aranżacji wnętrz, to jednak stanowią ciekawy punkt wyjścia do zainteresowania się podobnymi projektami.
Prwdopodobnie najdroższy klozet świata został zaprojektowany
przez Jemala Wright'a z Florydy. Koszt? 75 00 dolarów, ale za co? Za sedes wysadzany 50 00 ręcznie przytwierdzonymi kryształkami swarovskiego. Okazuje
się, że przysłowiowe siedzenie na tronie może odbywać się w niezwykle luksusowej aurze i blasku.
źródło: oddballdaily.com |
To podobno tylko koncepcyjny projekt Milos’a Paripovic’a inspirowany logo firmy Apple. (ale nie samo logo, choć podobieństwo uderzające) Niezależnie od tego, Ipoo toilet to prawdziwa gratka dla fanów iPodów nie tylko ze względu na kształt. Toaleta podobno jest kompatybilna ze wszystkimi najważniejszymi urządzeniami Apple.
źródło:oddballdaily.com |
Podlewamy kwiatki panowie. Kwiatowe pisuary Clarka Sorensena to połączenie dwóch biegunów – praktycznego i estetycznego. Poniżej to, jak sam autor wypowiada się o swoich projektach.
“My current work
reflects my interest in combining beauty with function as well as exploiting
the discord between opposing elements in life and in art.The contradiction of
taking an contradiction unsightly urinal and transforming it into a graceful
flower or shell is a potent combination.Since most people think of a
urinal as being ugly or dirty, it is the perfect object to beautify." Clark Sorensen,
September 2005, http://www.clarkmade.com/flush.html
W moim tłumaczeniu:
"Moja obecna praca odzwierciedla moje zainteresowanie do łączenia piękna z funkcjonalnością, jak również wykorzystanie niezgody pomiędzy przeciwstawnymi elementami w życiu i w sztuce. Sprzeczność w zastosowaniu szpecącego pisuaru i przekształcenie go w pełen wdzięku kwiat lub muszlę jest silnym połączeniem. Jako że większość ludzi myśli o pisuarze jako brzydkim i brudnym, to jest on doskonałym obiektem do upiększania."
źródło: caspost |
Georgia Max Coffee – japoński producent kawy postanowił zainwestować w narciarskie toalety. Kabina do złudzenia przypomina skocznię narciarską, a korzystająca z toalety osoba może poczuć się jak skoczek na belce startowej.
źródło: caspost.com |
W sklepie z armaturą sanitarną w Izmirze w Turcji można kupić
toaletę w kształcie kangura i pisuar w kształcie misia.
źródło:aarp.org |
źródło: crazyhorsesghost.hubpages, caspost.com, s254.beta.photobucket.com, 2.bp.blogspot.com, caspost.com, caspost.com |
Dziękuję za odwiedziny :) Jeśli
podobają Ci się moje teksty wyraź to w komentarzu, podziel się tekstem
ze znajomymi lub zaproponuj mi współpracę. A... i często odwiedzaj
Lovearti Studio :)
Pozdrawiam, Joanna (JOKUKO design)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz