czwartek, 28 sierpnia 2014

Jak urządzić domowe biuro

Dynamiczny rozwój nowoczesnych technologii sprawia, że praca w trybie home office coraz bardziej zyskuje na popularności. Warto więc zaadaptować domową przestrzeń, tak by sprzyjała twórczej i efektywnej pracy, i jednocześnie nie zaburzała stylistycznej harmonii mieszkania. 

źródło: flicker.com
ORGANIZACJA DOMOWEGO BIURA

Jeżeli miejsce pracy zostało wydzielone z większej przestrzeni, warto zachować kontynuację jej stylu. Oddzielne pomieszczenie przeznaczone na biuro pozwala na większą swobodę aranżacyjną i zamkniecie w czterech ścianach zupełnie innego, nawet kontrastującego z resztą mieszkania wystroju.

Niezależnie od metrażu mieszkania i możliwości aranżacyjnych, zarówno odseparowane miejsce pracy, jak i to będące integralną częścią danego pomieszczenia, powinno spełniać kilka podstawowych warunków.

źródło: potterybarn.com, gosiastolarczyk.pl, pinterest.com
 
BIURKO I KRZESŁO

Kolor biurka, styl czy wielkość blatu roboczego to kwestia indywidualna. Logicznym jest, że jeżeli większość pracy wykonujemy na komputerze, potrzebujemy mniej miejsca niż w przypadku, tzw. papierkowej roboty. Przy wyborze blatu warto jednak zwrócić uwagę na to, by nie wybierać tego z błyszcząca powierzchnią jeśli nie chcemy, by światło się w nim odbijało. Prawidłowa wysokość biurka zależy od wzrostu osoby, która ma przy nim pracować. W przypadku pracy na komputerze stacjonarnym, wysokość monitora i klawiatury dobrze jest zróżnicować. Monitor warto postawić na podstawce, w odległości między 40 a 75 cm od oczu. Klawiatura natomiast powinna leżeć na takiej wysokości, by zapewnić podparcie przedramionom lub przynajmniej nadgarstkom. W przeciwnym razie długotrwała praca może obciążać mięśnie ramion i powodować bóle w okolicy odcinka szyjnego kręgosłupa. (Przetestowałam na sobie. Ból karku, drętwienie rąk, problem ze spaniem i pisaniem, ale post musi być :)) Problemy z kręgosłupem mogą się pojawić również w przypadku doboru niewłaściwego krzesła. Jak jednak wybrać wygodne krzesło? Cena i jakość nie zawsze idą w parze. To, że krzesło jest drogie, nie znaczy, że jest ergonomiczne. Ta sama zasada działa w drugą stronę. Tańsze krzesło może się okazać tym odpowiednim. Zanim wydamy pieniądze najlepiej jest usiąść na takim krześle i zwrócić uwagę na kilka elementów. Stopy powinny być swobodnie oparte o podłogę. Krzesło powinno być tak wyprofilowane, by podczas wielogodzinnej pracy odciążać plecy. Oparcie powinno być zatem odpowiednio wysokie, głębokie i nachylone pod właściwym kątem. Siedzisko ani zbyt miękkie, ani zbyt twarde nie sprzyja wydajnej pracy. Na twardym boli pupa, na miękkim możemy się rozleniwić, dlatego najlepiej jest wybrać takie o średniej miękkości. Dobrze, jeżeli krzesło ma podłokietniki, które odciążają przedramiona i pozwalają utrzymać prawidłową postawę.

ŚWIATŁO NATURALNE

Higiena pracy, rzecz ważna. Pamiętając o zdrowiu naszych oczu, pamiętajmy o właściwym oświetleniu. W ciągu dnia najlepiej wykorzystać światło naturalne. W tym celu biurko najlepiej postawić prostopadle do okna. Dlaczego nie przodem lub tyłem? Oczywiście nie ma ku temu wyraźnych przeciwwskazań, prócz tego, że jeżeli łatwo się dekoncentrujemy, obserwowanie tego, co dzieje się za oknem raczej nie pomoże nam w sumiennym wykonywaniu obowiązków. Chęć zupełnego odcięcia się od tych widoków i siedzenie plecami do okna też nie jest najlepszym rozwiązaniem, ponieważ promienie słoneczne odbiją się w monitorze utrudniając pracę.

źródło: stylowi.pl, zillow.com, bloglovin.com, lushome.com

ŚWIATŁO SZTUCZNE

Wybór odpowiedniej żarówki to wcale nie taka prosta sprawa. Nie wystarczy kupić byle jaką, wkręcić i gotowe. Źle dobrane światło, zamiast pomagać w pracy, może wywołać wręcz odwrotny skutek. Wytężamy wtedy wzrok, męczymy, się rozpraszamy, w efekcie pracujemy dłużej, co nie znaczy efektywniej. Lampka, najlepiej na długim ramieniu umożliwiającym regulację wysokości, powinna być ustawiona z lewej strony w przypadku osób praworęcznych, a z prawej w przypadku leworęcznych. Dzięki temu, podczas pisania ręka nie będzie rzucać cienia na kartkę. Abażur, najlepiej nieprzezroczysty powinien być nachylony pod takim kątem, by nie razić w oczy i jednocześnie nie odbijać się od monitora komputera. Ważne, by wiązka światła nie była zbyt skupiona. Rozproszony strumień lepiej oświetli strefę pracy. W związku z tym, iż światło naturalne najlepiej nadaje się do pracy, przy wyborze sztucznego oświetlenia warto kierować się tą zasadą i wybrać żarówki o barwie najbardziej zbliżonej do światła dziennego. W tej roli najlepiej sprawdzą się halogeny o chłodnej barwie. W przeciwieństwie do żarówek dających ciepłe światło, nie dekoncentrują i nie usypiają. Warto jednak pamiętać, że żarówki halogenowe dość szybko się nagrzewają. Alternatywą dla niech mogą być jednak żarówki ledowe. Optymalna odległość źródła światła biurkowej lampki, powinna wynosić maksymalnie 35-40 cm. Wzrok dość szybko przystosuje się do natężenia światła, jednak chcąc zapewnić swoim oczom jak najlepsze warunki pracy, warto zastosować również światło górne. 


źródło: pinterest.com


Jeżeli wszystko już gotowe, czas zabierać się do pracy :)


Dziękuję za odwiedziny :) Jeśli podobają Ci się moje teksty wyraź to w komentarzu, podziel się tekstem ze znajomymi lub zaproponuj mi współpracę. A... i często odwiedzaj Lovearti Studio :)

                                                                                                                   Pozdrawiam, Joanna (JOKUKO design)



3 komentarze:

  1. piękne zdjęcia i praktyczne porady!

    OdpowiedzUsuń
  2. Dla mnie biuro jest miejscem, w którym muszę mieć porządek, wszystko na swoim miejscu. Ze względu na to, że pracuje w domu tym bardziej muszę uważać na to by nie łączyć pracy z rodzinnymi sprawami. Aaa bardzo podoba mi się to biuro z cegłą i pięknym żyrandolem :D. Takie mieć...

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja wzięłabym z każdego biura potroszę i urządziła swój kącik do pracy. Cieszę się, że jedna z moich propozycji przypadła Ci do gustu.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...